Friday, June 30, 2023

Kanser Boleh Kembali Walaupun Dah Pulih? Cuba Reverse Dengan Cara Ni.

Alhamdulillah pada 17 Jun baru ni, saya berpeluang untuk hadir ke kelas mengenai gaya hidup yang boleh mengundang kanser dan bagaimana untuk mencegah kanser dengan polifenol. Kelas ini disampaikan oleh Prof. Dr. Haresh Kumar. 




Betul-betul membuka minda bila dengar Dr. Haresh berkongsi tentang kanser dan pesakit-pesakit beliau. Rupa-rupanya, sel kanser, fibroid , cyst atau penyakit seumpamanya boleh datang balik walaupun dah sembuh!

Tiga peringkat kanser


Sebenarnya, ada tiga peringkat kanser ni. Malangnya, kebiasaan pesakit dapat kenalpasti bahawa mereka mempunyai kanser apabila dah sampai peringkat akhir (Stage 4).


3 peringkat itu ialah :

1. Permulaan. 

Hakikatnya kita semua mempunyai sel kanser dalam badan kita. Cuma ia akan diaktifkan apabila kita menjalani hidup yang tidak sihat.

Hanya ada 2 ye kanser yang boleh diwarisi atau disebabkan oleh genetik. Kanser payudara dan kanser kolon. Yang lain kaebanyakannya disebabkan oleh gaya hidup yang tidak sihat. 

2. Promosi

Pada waktu ini, apabila hanya 1 sel DNA berubah menjadi sel kanser atau sel kanser diaktifkan, ia akan terus tumbuh dan bertambah dengan cepat sehingga membentuk satu ketulan.

Pada waktu inilah reverse atau proses pembalikan boleh dilakukan dengan menukar gaya hidup.

3. Berkembang

Sel kanser tumbuh lebih cepat berbanding sel normal. Oleh sebab itulah, kadang-kadang orang yang menghidap kanser mula perasan perubahan kesihatan yang merosot pada tahap terakhir. Ia terlalu pantas. 


Cara untuk reverse penyakit kanser


Terdapat beberapa cadangan untuk membantu terbalikkan penyakit kanser ni. Berikut adalah cara-caranya.


1. Kawal diet seharian


Korang tahu tak. Ada kajian daripada China yang mendapati sel kanser akan diaktifkan dengan cepat apabila anda makan protein melalui haiwan terutamanya daging merah. 

Bukan tak boleh makan. Cuma kena berpada dan tidak boleh selalu. 

Banyakkan ambil protein daripada tumbuhan dengan makan sayuran & buahan minima 3 hidangan sehari. Sebaiknya ambillah sayuran mentah.

Kurangkan atau elakkan makanan berproses dan sejuk beku. Makanan sejuk beku akan membentuk acrylamide (sejenis karsinogen) apabila ia digoreng terus ke minyak panas. 

2. Ubah cara penyediaan makanan


Kebanyakan rakyat Malaysia sangat suka makanan yang bergoreng dan dibakar atas arang (sate, salai).

Tahukah anda, makanan yang disediakan dengan cara salaian atau dibakar atas arang merupakan antara penyebab utama sel kanser aktif. Bahagian hitam pada makanan yang disalai sangat tinggi karsinogen (racun kepada badan kita). 

3. Banyakkan makanan yang tinggi antioksidan

Antioksidan membantu melawan radikal bebas yang menjadi salah satu punca kanser. 

Antara makanan yang tinggi antioksidan adalah buah-buahan daripada keluarga beri. Kebanyakannya daripada keluarga berwarna ungu. 

4. Tukar gaya hidup


Menukar gaya hidup kepada yang lebih sihat sangat membantu badan untuk kembali pulih. Elakkan merokok kerana merokok menjadi punca utama kanser di Malaysia. Jika anda berjumpa dengan perokok, larikan diri kerana asap rokok jauh lebih berbahaya kepada orang sekeliling sebanyak 2 kali ganda!

Elakkan diet yang tinggi lemak atau transfat. Makanan tinggi lemak transfat ini biasanya banyak terdapat dalam makanan segera seperti sosej dan nugget. 

Pastikan anda aktif setiap hari. Jika pekerjaan anda memerlukan anda banyak duduk, apabila selesai kerja, ambillah sedikit masa untuk membuat regangan dan senaman ringan. Berjalan 30 minit juga sangat membantu tau. Amalkan senaman berkala 3 kali seminggu untuk kembali sihat. 

Vivix untuk reverse kanser


Kenapa Vivix dikatakan boleh membantu anda melawan kanser? 


 1. Vivix kaya dengan resveratrol


Seperti mana manusia, sel kanser pun perlukan makanan dan oksigen untuk membesar. Makanan diambil daripada apa yang kita makan. 

Tugas resveratrol adalah menyekat pembentukan saluran darah. Apabila tiada salur darah baru terbentuk, sel kanser tidak dapat sumber oksigen dan makanan. Oleh itu pertumbuhan sel kanser akan terbantut. 

Resveratrol jugak menyebabkan sel kanser mengalami proses apoptosis iaitu sel kanser membunuh diri sendiri. Keadaan yang sama juga berlaku kepada penghidap cyst, fibroid dan tumor. 
 

2. Bersifat anti-angiogenik


Anti-angiogenik bermaksud menghalang pertumbuhan salur darah baru. Oleh itu ketumbuhan atau kanser tidak dapat sumber makanan. 


3. Memberi tenaga lebih kepada sel yang sihat.


Aapbila sel sihat mendapat lebih tenaga, ia akan bertumbuh dengan baik dan mula melawan sel kanser yang mula lemah. Lama kelamaan sel kanser semakin mengecil dan mati. 

Ketahuilah, Vivix sangat bagus diamalkan untuk pencegahan kanser. Bagi penghidap kanser pula, Vivix boleh diambil dengan cara yang betul dengan meneruskan rawatan kimoterapi dan radioloterapi. Untuk konsultasi, insyaAllah boleh hubungi saya untuk saya bantu. Segala ilmu yang saya ada adalah daripada training dan konsultasi terus daripada nutritionist dan doktor pakar. 




With love, 

Puan Shasratul Ameerah 
Shaklee Independent Distributor : ID 1858822 
Pemilik dan pengusaha Meera Confinement Care 
Contact : 0102888494


 #NextLevelBlogging #BlogMegaShaklee #ShakleeThrive2023 #ShakleeTriumph2023

No comments:

Post a Comment

Buasir : Punca & Cara Rawatan Paling Berkesan dan Selamat

      Buasir merupakan salah satu masalah yang kerap berlaku pada zaman sekarang. Na...