Pages - Menu

21 September 2016

Soya Penyebab Kanser? - 7 Perkara Yang Perlu Anda Tahu!

Assalamualaikum :)
Sehari tak menulis, rindu rasanya. Memang membuak-buak nak kongsi info dengan semua orang.


Kali ni saya nak kongsi pasal soya. Kita selalu sangat kan dengar soya ni boleh sebabkan kanser. Betul ke penyataan tu? Meh saya kongsi 7 perkara ni. Dan anda boleh nilai sendiri ok.


-------------------------------------------------
7 Kriteria Penting Mengenai Soya!
--------------------------------------------------

Masa nak pilih soya mana yang terbaik dan tidak membahayakan kesihatan, 7 kriteria ni wajib anda tahu! Pastikan soya yang masuk ke badan anda adalah soya yang selamat.


  • Soya tersebut mesti tumbuh dan membesar secara organik.

Kenapa mesti organik? Kacang soya yang TIDAK ORGANIK yang menggunakan baja kimia dan racun pestisid mengandungi khasiat yang rendah. Tambah lagi, ia menyimpan kandungan nitrat yang tinggi. Kandungan nitrat inilah yang membawa kepada risiko KANSER!



  • Kacang soya tersebut mestilah Non-GMO (Tidak dihasilkan secara genetik)


Kacang soya GMO sememangnya lebih murah untuk dihasilkan. Sebab itu tak mustahil anda banyak terjumpa psoya yang murah di luar sana. Hakikatnya ia berisiko kepada kesihatan pengguna kerana ia menghasilkan TOKSIN yang tinggi dalam badan kita!



  • Protein soya tersebut mesti mengandungi 9 asid amino perlu.



Badan kita memerlukan kesemua 9 asid amino ini untuk hasilkan hormon, antibodi dan enzim. Andai salah satu asid amino tak cukup, sistem imun badan akan terganggu. Bukan sedikit, 30%! Dan fungsi badan juga mungkin akan terganggu atau berhenti.


  • Dalam proses pembuatan soya, soyflakes mestilah dibersihkan dengan air, bukannya alkohol!

.
Isoflavone dapat kurangkan risiko KANSER PAYUDARA, KANSER RAHIM dan KANSER PROSTAT. Ia juga sangat bermanfaat dalam keseimbanagan hormon dan menambah jisim tulang.


  • Bahan anti-tiroid mesti disingkirkan.

 Untuk pengetahuan anda, soya mentah mengandungi bahan 'anti-growth'  dan 'anti-tyrosine' . Kedua-dua bahan ini akan mengganggu fungsi tubuh dan meningkatkan risiko kanser.



  • Proses pembuatannya sebaiknya tanpa pemanasan.


  • Berbalik kepada Kimia Tingkatan 4, protein (asid amino) sangat sensitif pada suhu yang panas. Protein akan rosak dan hilang pada suhu yang tinggi. Kekurangan asid amino ini dalam badan akan merenjatkan hormon, tisu badan dan secara tidak langsung mengganggu kesihatan kita.


    • Protein soya tersebut mesti ditambah dengan unsur kalsium!

    Kajian menunjukkan serbuk soya adalah sangat berasid. Apabila nilai keasidannya tinggi, ia boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Disebabkan ini, kalsium perlu ditambah ke dalam protein soya untuk meneutralkan kembali serbuk soya tersebut.

    Dan anda perlu tahu, kebanyakan pengusaha atau pengeluar produk protein tidak menambah unsur kalsium ini!


    --------------------------------------------------
    Jadi, apa cadangan soya yang terbaik?
    ---------------------------------------------------

    Pilihan orang ramai dan semestinya pilihan saya, ESP!



    Tak perlu bimbang untuk mengambil ESP. Ini kerana ESP menepati ketujuh-tujuh ciri di atas!


    •  ESP ditanam secara organik
    •  ESP adalah non-gmo
    •  Mengandungi 9 amino asid perlu dan mineral & vitamin lain 
    •  Ia dibersihkan dengan menggunakan air.
    •  Tiada bahan anti-tiroid / anti-growth
    •  Diproses tanpa pemanasan
    •  Ditambah dengan kalsium 500mg



    Dan kenapa anda perlu membeli ESP daripada saya?

    • Saya juga pengguna setia ESP. Jadi saya mahir mengenai cara pemakanan yang betul.
    • Konsultansi eksklusif daripada saya kepada anda.
    • Sentiasa menggembirakan pelanggan dengan hadiah percuma yang menarik :)


    Salam sayang,


    Shasratul Ameerah Kamaruddin
    Independent Shaklee Distributor
    ID No. 1095681
    Tel. No. 0102888494
    FB : Ameerah Ee
    FB Page : A Step For A Healthy Life
    Blog : shasratul89.blogspot.com


    Terima Kasih

    19 September 2016

    Susah Ke Nak Didik Anak Kenal Allah?

    Assalamualaikum :)

    Ok, sebagai guru Aqidah, sememangnya saya akui, tak mudah nak ajar anak kenal Allah. Tapi sebenarnya tak susah. 


    Dalam ramai-ramai pelajar saya Tahun 1, ada yang boleh jawab dan terang dengan baik mengenai ketaatan kepada Allah. Namun tak kurang juga ada segelintir yang ada masalah untuk memahami. 


    Ye. Kerana mereka tak nampak dan tak dibiasakan.


    Alhamdulillah saya terjumpa beberapa gambar yang mengandungi cara mandidik anak mengenal Alah seawal usia 1 hari! Ye, 1 hari. Jadi saya kongsikan di sini. 


    Semoga bermanfaat. InsyaAllah..


    Usia 0-2 bulan




    Usia 2-6 bulan



    Usia 6 bulan - 1.5 tahun



    Usia 1.5 - 2 tahun



    Usia 2 - 2.5 tahun





    Usia 2.5 - 3 tahun






    Tanpa kita sedar sebenarnya otak anak berkembang paling pesat pada masa ni. Apa sahaja yang kita ajar, semuanya melekat kukuh dalam ingatan mereka. Walaupun mereka tak beri respon, tak apa. 


    Teruskan usaha anda. InsyaAllah kita akan lihat hasilnya pada saat mereka membesar menjadi seorang khalifah yang hebat. InsyaAllah.


    Jika anda merasakan artikel ini bermanfaat, silakan kongsi. InsyaAllah saya doakan pahalanya mengalir terus menerus pada tuan gambar-gambar ini, pada saya, mahupun pada sesiapa sahaja yang berkongsi. InsyaAllah Ameen :)


    Salam sayang,

    Shasratul Ameerah Kamaruddin
    Independent Shaklee Distributor
    ID No. 1095681
    Tel. No. 0102888494
    FB : Ameerah Ee
    FB Page : A Step For A Healthy Life
    Blog : shasratul89.blogspot.com










    Terima Kasih

    18 September 2016

    Testimoni : Set Penyusuan Shaklee

    Assalamualaikum :)


    Saya doakan sahabat yang baca post ni selalu dimurahkan rezeki, diberi peluang untuk menyusukan anak sehingga berumur 2 tahun, menjadi ibu yang baik dan dikurniakan anak yang cerdas akalnya dan elok akhlaknya. Ameen.


    Harini saya nak kongsi beberapa testimoni pelanggan mengenai set penyusuan Shaklee. InsyaAllah jika kita yakin, kita pasti akan berjaya. 


    Sumber : Secret Group Mummy Shaklee


    1- Mulanya ambil ESP semasa hamil. Seperti yang saya pernah kongsikan mengenai penyusuan ibu, ESP sememangnya membantu penghasilan susu ibu sejak ibu hamil lagi. BONUS : Kulit ibu dan bayi juga cantik dan gebu :)



    2- ESP memberikan tenaga yang cukup, bukan sahaja kepada ibu mengandung, anda yang tidak mengandung juga sangat digalakkan ambil ESP. Ia sumber tenaga terbaik! Dan ye. ESP juga sangat membantu mereka yang gastrik. Saya akan kongsikan di post yang akan datang.





    3- Hanya ibu yang tahu betapa penatnya menjadi isteri dan ibu sama ada bekerjaya atau tidak. Anda sememangnya sangat memerlukan sumber protein yang tinggi.



    4- Bila protein dalam badan cukup, hasilnya akan terserlah keluar. Dan inilah hasilnya :) Untuk kulit yang gebu, mulus dan cantik, makanlah ESP :)



    5- ESP kurangkan alahan kulit juga!



    6- Memberi tenaga kepada ibu untuk melakukan ibadat puasa dengan sebaik mungkin :)



    7- Si isteri semakin cantik, si suami semakin sihat. Alhamdulillah :) 



    8- KESUBURAN. Ia sangat berkait rapat dengan cukupnya zat dalam badan kita. Bila badan kita kurang zat, badan tidak akan bersedia untuk menerima ahli baru. Cukupkan zat anda,dan banyakkan berdoa. InsyaAllah rezeki sentiasa ada :)



    9- Shaklee tak pernah mendukacitakan. Satu produk mengandungi pelbagai faedah dan kebaikan. Apatah lagi produk Shaklee yang lain? Buat pilihan bijak anda sekarang :)



    Alhamdulillah selesai perkongsian saya hari ni. Banyak kan khasiat ESP ni. Ini kata mereka. Apa kata anda sendiri cuba dan rasai perubahannya? Mungkin kita boleh berkongsi cerita :)


    InsyaAllah dari semasa ke semasa saya juga akan berkongsi mengenai perubahan yang berlaku pada saya juga. Berminat untuk menjadi pengedar Shaklee yang sah? Mahu saya membimbing anda sehingga anda berjaya? Mahu keluar daripada zon selesa anda?


    Ye! Buat pilihan bijak anda dengan menghubungi saya untuk dapatkan konsultansi eksklusif atau menjadi sebahagian daripada kami.



    Salam sayang,

    Shasratul Ameerah Kamaruddin
    Independent Shaklee Distributor
    ID No. 1095681
    Tel. No. 0102888494
    FB : Ameerah Ee
    FB Page : A Step For A Healthy Life
    Blog : shasratul89.blogspot.com



    Terima Kasih

    17 September 2016

    My Very First Video!

    Assalamualaikum semua :)


    Hari ni Ee nak kongsi video pertama yang Ee buat. Masa ni memang segan sangat, tapi inilah permulaannya. Inilah titik yang membuiatkan Ee lebih yakin! Bila Ee join Shaklee ni, 


    Ee yang dulu yang pemalu, kurang keyakinan diri, nampak perlahan-lahan berubah. Ada perubahan yang berlaku. Lebih-lebih lagi bila ketua Ee mainkan peranan sebagai pendorong, pengajar, cikgu. Alhamdulilah. Syukur sangat.


    Ini tugasan pertama yang Ee dapat tahun lepas. Video ni Ee kongsi kat Facebook 8 Mac 2015. Jom saksikan :)


    video



    Salam sayang,

    Shasratul Ameerah Kamaruddin
    Independent Shaklee Distributor
    ID No. 1095681
    Tel. No. 0102888494
    FB : Ameerah Ee
    FB Page : A Step For A Healthy Life
    Blog : shasratul89.blogspot.com




    Terima Kasih

    Set Penyusuan Shaklee - Set Penyusuan Terbaik!

    Assalamualaikum ibu-ibu :)



    Pertamanya saya ingin ucapkan tahniah kepada anda kerana saya yakin, bila anda berada di post ini, anda adalah seorang ibu yang hendakkan yang terbaik untuk anak anda. Betul?


    Dalam post ringkas ni, Ee akan kongsi mengenai set penyusuan terbaik yang menjadi pilihan Ee, Ye! Set penyusuan Shaklee semestinya :)


    Sebelum tu, mari kita baca sikit mengenai penyusuan ibu ni.




    ----------------------------------------------------------------------------
    SUSU IBU ADALAH YANG TERBAIK. BETUL KE?
    -----------------------------------------------------------------------------

    Ye! Sangat benar. Kalau kita kaji dan tanya mana-mana pakat kesihatan sekalipun, mereka akan kata perkara yang sama. Mereka akan siap galakkan penyusuan eksklusif selama 6 bulan untuk bayi baru lahir (Kementerian Kesihatan Malaysia dan Organisasi Kesihatan Dunia). Eksklusif ni bermaksud bayi hanya minum susu ibu sahaja, Air masak pun tak boleh.




    Susu ibu ni sangat hebat! Ia mampu bantu badan bayi untuk elakkan penyakit seperti :
    • gastroenteritis (cirit birit dan muntah)
    • pneumonia (keradangan pada paru-paru)
    • bronkiolitis (jangkitan pada saluran penafasan- di bronkiol)
    • jangkitan salur kencing
    • ekzema
    • jangkitan telinga

    Ada satu kajian menunjukkan bahawa bayi yang diberi susu ibu mempunyai imun badan yang lebih tinggui berbanding bayi yang diberi susu formula. Mereka mempunyai :


    • tekanan darah lebih rendah
    • tahap kolesterol lebih rendah
    • kurang risiko untuk hidapi diabetes tahap 2 bila dah dewasa.


    Tunggu. Itu baru faedah untuk bayi kita. Ibu pun sama akan dapat banyak kebaikan jugak. Antaranya :


    • kurangkan risiko kanser payudara sebelum menopous
    • lindungi ibu daripada kanser ovari
    • kurangkan risiko diabetes tahap 2


    -------------------------------------------------------
    APA ADA DALAM SUSU IBU?
    -------------------------------------------------------




    Susu ibu ni sumber makanan lengkap. Semua nutrien ada. Ia mengandungi sekurang-kurangnya 400 jenis nutrien termasuk hormon dan bahan lawan penyakit yang tidak ada dalam susu formula. Malah kandungan nutrien berubah ikut usia bayi kita.
    Hebatnya Allah!


    Betapa Allah itu Maha Pengasih, Allah juga nak kita sesama manusia berkasih sayang. Anda tahu tak? Bila ibu menyusu bayi, ada satu ikatan istimewa di situ. Dan ikatan tu terlalu istimewa sehingga kita akan nampak perbezaan antara anak yang menyusu penuh dengan anak yang tidak menyusu badan. SubhanAllah.


    Ikutkan pengalaman daripada orang sekeliling Ee, anak yang menyusu badan sehingga 2 tahun, dia lebih rapat dan hormat ibunya. Mungkin nampak manja, tapi sebenarnya tak! Cuba tinggalkan dia, mungkin letak sehari di rumah nenek, kita akan nampak dia sangat pandai berdikari. Susu ibu membantu perkembangan otak mereka. Dan cepat mematangkan mereka.


    ------------------------------------------------
    SUSU TAK BANYAK?
    ------------------------------------------------


    Ini antara masalah yang dihadapi oleh ibu. Nak sangat menyusukan anak tapi masalahnya susu tak banyak. Apa nak buat?




    -----------------------------------------------------------
    SET PENYUSUAN SHAKLEE
    -----------------------------------------------------------

    Ini dia! Set penyusuan terbaik :) Ada 3 set yang Ee cadangkan dalam menjayakan penyusuan susu ibu kepada bayi anda.


    i. Set A (Set Bajet)


    Set bajet mengandungi ESP dan Alfalfa Complex. Bertindak sebagai penggalak susu (milk booster) dan penambah tenaga.


    ii. Set B (Set Medium)


    Set medium mengandungi B-Complex, Sustained Release Vita-C, Alfalfa Complex dan Vita-Lea. Bertindak sebagai penggalak susu (milk booster) dan memberi nutrisi lengkap.


    iii. Set C (Set Premium)


    Set premium mengandungi B-Complex, Sustained Release Vita-C, Alfalfa Complex, Vita-Lea dan Ostematrix. Bertindak sebagai penggalak susu (milk booster) , memberi nutrisi lengkap dan bekalan kalsium.


    iv. Set D (Set Optimum)


    Set medium mengandungi B-Complex, Sustained Release Vita-C, Alfalfa Complex, Vita-Lea, Ostematrix dan ESP. Bertindak selengkapnya sebagai penggalak susu (milk booster) , memberi nutrisi lengkap,bekalan kalsium dan menambah tenaga.


    Dan jika anda ada bajet yang cukup, saya memang sangat cadangkan set lengkap. Set lengkap ni adalah set sekali dengan set berpantang. Sangat sesuai untuk mereka yang nak kurus selepas bersalin tanpa mengehadkan pemakanan. Jangan dilupa, pemakanan penting untuk penghasilan susu ibu :)


    Mari kita lihat kelebihan set ini secara total.



    •  Membantu ibu kembali sihat bertenaga dan selepas bersalin
    • Memulihkan luka bersalin dengan lebih cepat
    • Membantu penghasilan susu lebih pekat untuk menjayakan penyusuan bayi 
    • Elakkan sembelit serta risiko buasir
    • Membantu stabilkan hormon ibu untuk elakkan masalah meroyan
    • Membantu mengatasi masalah rambut gugur dan masalah kedingian 
    • Mencantikkan kulit serta mengurangkan strecth mark selepas bersalin


    ---------------------------------------------------
    FUNGSI SETIAP SUPLEMEN
    --------------------------------------------------


    Untuk menerangkan fungsi setiap suplemen dalam set penyusuan ini, saya kongsi di bawah ye. :)


    1- ESP

    • Mengandungi isoflavone yang bertindak seperti hormon estrogen. Membantu dalam meningkatkan penghasilan susu.
    • Membantu melembapkan, menggebu dan menganjalkan kulit dan payudara.
    • Mengandungi protein yang tinggi untuk disalurkan kepada bayi. Sangat membantu tumbesaran bayi.


    2- Alfalfa Complex


    • Digunakan sekian lama sebagai satu tradisi untuk menambah susu ibu.
    • Sangat bagus untuk kesihatan buah pinggang. Berfungsi sebagai agen detoks.
    • Boleh merendahkan kandungan kolesterol.





    3- B-Complex


    • Amat penting untuk memastikan perkembangan saraf yang sempurna untuk bayi anda.
    • Membantu untuk kesihatan mata, mulut dan kulit anda serta bayi.
    • Membantu dalam penghasilan tenaga dan darah.
    • Boleh mengawal stress.





    4- SR Vita-C Plus



    • Mengoptimumkan sistem imun anda dan bayi.
    • Membantu dalam penghasilan kolagen.
    • Sangat bagus untuk mendapatkan kulit yang cantik dan sihat.




    5- Vita-Lea


    • Suplemen paling penting kerana ia mengandungi vitamin lengkap untuk memastikan kesihatan anda dan bayi berada di tahap yang paling baik.






    6- Ostematrix



    • Memastikan kesihatan gigi dan tulang anda.
    • Ini adalah kerana, susu ibu memerlukan kalsium yang tinggi. Kalsium ini akan diambil daripada ibu. Apabila ibu tidak mempunyai kalsium yang mencukupi, ibu mudah menjadi rongak, sakit belakang, sengal-sengal tulang.
    • Oleh itu, pastikan anda mengambil kalsium yang cukup.





    Biar Ee kongsikan beberapa tips yang Ee dapat daripada ibu berpengalaman, group Whatsapp I Love Breastfeeding , dan beberapa pembacaan daripada blog.



    Apa yang wajib anda kena tahu adalah apa-apa suplemen tambah susu yang anda makan tidak akan berkesan andai ibu :


    • Tiada ilmu penyusuan yang cukup
    • Tidak pam susu secara konsisten dan mengikut jadual
    • Makan suplemen tapi dengan cara yang salah




    Apa pun, Ee tetap yakin, dengan cara makan yang betul, pam ikut jadual, dan ilmu penyusuan yang penuh di dada, anda mampu menyusukan anak anda sehingga 2 tahun. Yang penting, mind set! Terus sematkan dalam hati dan fikiran, SAYA NAK SUSUKAN ANAK SAYA SEHINGGA 2 TAHUN!



    Nanti Ee akan kongsikan lebih lagi mengenai penyusuan susu ibu. Seperti anda juga, Ee juga inginkan yang terbaik untuk anak. InsyaAllah Ee doakan usaha kita ni berjaya dan mendapat rahmat daripada Allah. Ee juga doakan Allah permudahkan urusan kita dalam menjayakan penyusuan ibu ni :)



    Salam sayang,

    Shasratul Ameerah Kamaruddin
    Independent Shaklee Distributor
    ID No. 1095681
    Tel. No. 0102888494
    FB : Ameerah Ee
    FB Page : A Step For A Healthy Life
    Blog : shasratul89.blogspot.com



    Terima Kasih

    15 September 2016

    Segalanya Tentang Vitamin C Sustained-Release - Wajib Tahu!

    Assalamualaikum semua!


    Semoga hari ni sentiasa ceria dan sihat selalu, insyaAllah. Sukacitanya saya nak kongsikan info 
    yang saya dapat ni dengan kawan-kawan. Semoga bermanfaat :)


    ----------------------------------
    APA TU VITAMIN C?
    ----------------------------------



    Vitamin C ni adalah sejenis vitamin yang larut air dan ia sangat penting untuk tumbesaran yang 
    baik dan sihat. Badan kita tidak dapat hasilkan vitamin C dengan sendirinya, dan ia juga tidak 
    dapat disimpan dalam badan. Memandangkan vitamin C ni larut air, lebihan vitamin C yang 
    tidak diserap oleh badan akan dibuang keluar dari badan melalui urin (air kencing). 


    Jadi, ini bermakna, kita kena ambil vitamin C ni secara berterusan, barulah keperluan vitamin C 
    dalam badan sentiasa cukup. Sangat penting untuk kita masukkan vitamin C dalam diet 
    seharian kita. Dos yang dinasihatkan adalah tidak lebih daripada 2000 mg sehari.


    -----------------------------------------------------
    KELEBIHAN DAN FUNGSI VITAMIN C
    -----------------------------------------------------


    Vitamin C ni mempunyai pelbagai fungsi berbeza untuk kebanyakan bahagian dalam badan. 
    Pelbagai kajian telah dilakukan untuk membuktikan kesahihannya dan kebanyakan kajian 
    menunjukkan kesan yang positif. Antara kelebihan dan fungsi utama Vitamin C ialah :



    i.  Penting untuk tumbesaran dan membaiki tisu-tisu pada semua bahagian badan kita.
    Vitamin C akan hasilkan protein yang penting untuk menghasilkan kulit, tendon
    ligamen dan salur darah. Ia juga akan membaiki dan menjaga tulang rawan kita, tulang
    mahupun gigi. Luka juga akan lebih cepat sembuh. 

    Gambar ligamen, tendon, tulang rawan dan tulang dalam badan manusia.


    ii.  Sejenis antioksida.

    Antioksida ni adalah nutrien yang akan menghalang kerosakan-kerosakan yang 
    dilakukan oleh radikal bebas. 

    Radikal bebas ni bahaya tau. Ia terhasil bila mana badan kita pecah-pecahkan makanan
    (yang mana ia sentiasa berlaku!) atau bila kita terdedah dengan asap rokok atau radiasi
    Ini pun sentiasa berlaku. Jadi secara logiknya, banyak sangat radikal bebas yang ada 
    dalam badan kita sekarang. Lama-kelamaan ia akan menyebabkan proses penuaan tu 
    berlaku dengan cepat. Lebih teruk, ia mungkin akan menyebabkan kanser, penyakit 
    berkaitan hati dan arthritis!

    Arthritis. Kita selalu lihat ni pada mereka yang dah berusia.


    Jadi penting kan antioksidan ni! Jangan ambil mudah dengan radikal bebas. Ia
    sebenarnya pembunuh senyap.


    iii.  Ubat popular untuk mengubati demam.

    Mengikut kajian, mereka yang mengamalkan suplemen vitamin C atau sentiasa makan 
    makanan yang tinggi vitamin C tidak dapat menghalang demam. Itu lumrah. Namun, 
    pengambilan vitamin C berterusan mampu memendekkan jangka masa demam tu 
    sehingga 1.5 hari. Well, prevention is better than cure, right?


    iv.  Membantu pembentukan kolagen

    Vitamin C sangat diperlukan dalam pembentukan kolagen. Kolagen adalah sejenis 
    protein yang memainkan peranan penting dalam pembinaan struktur badan kita. 
    Kolagen ni ibarat rangka kepada kulit dan tulang kita. Bayangkan jika ia tiada, ia mungkin 
    menyebabkan badan kita jatuh ke Bumi.

    Tahukah anda, apabila kita menjejak umur 25 tahun, kolagen dalam badan kita akan 
    mula berkurang? Jadi ini bermakna beberapa bahagian badan kita dah mula longgar. 
    Untuk mengatasi masalah ini, sebaiknya kita mula amalkan vitamin C dan kolagen. Atau 
    anda mungkin kehilangan gigi kekal seawal umur 40 tahun!


    v.  Melicinkan kulit dan memastikan kulit bebas jerawat dan jeragat.

    Apabila kolagen bertambah, automatik kulit pun akan bertambah tegang dan licin, 
    betul? Jika kita lihat artis Korea dan Thailand sekalipun, mereka sanggup menghabiskan 
    wang ribuan ringgit hanya untuk mengambil satu suntikan Vitamin C. Sakit semua tolak 
    tepi demi nak cantik. 




    vi.  Kesihatan otak

    Vitamin C adalah perlu untuk menghasilkan sesetengah neurotransmitter
    Neurotransmitter ni adalah signal yang akan bawa fikiran, perasaan, dan arahan antara 
    otak dan sistem saraf.


    ------------------------------------------------------
    KESAN KEKURANGAN VITAMIN C
    ------------------------------------------------------


    Kekurangan vitamin C akan menyebabkan kita mengalami masalah :


    i.  Anemia


    Perbezaan jumlah sel darah merah dalam badan orang normal dan pesakit anemia.

    Anemia adalah kurangnya darah merah dalam badan. Kurang darah merah ni bahaya. 
    Secara saintifiknya dalam sel darah merah ada hemoglobin. Hemoglobin tugas dia 
    mengangkut oksigen ke seluruh badan. Andai sel darah merah kurang, maksudnya 
    oksigen kurang diangkut ke sel-sel badan. Ini bermaksud anda dalam keadaan bahaya!

      Simptom anemia yang biasa dilihat


         
    ii.  Skurvi


    Skurvi ni sejenis penyakit pada gigi yang menyebabkan gigi mudah goyang, mudah 
    berdarah dan terkena ulser, gusinya lembut dan sebarang luka juga akan lambat 
    sembuh. Skurvi ni kebanyakannya berlaku pada orang dewasa atau warga tua yang 
    kurang nutrisi lebih-lebih lagi vitamin C. Namun, ada juga kes yang berlaku kepada bayi.


    iii.  Lain-lain simptom kekurangan vitamin C.



    --------------------------------------------------------------
    SIAPA YANG PERLUKAN VITAMIN C?
    --------------------------------------------------------------

    Semua orang, tak kira lelaki atau perempuan, tanpa mengira batas umur, memerlukan vitamin 
    C. Namun, keperluan untuk mengambil vitamin C ni akan bertambah apabila anda :


    i.  Seorang perokok atau berada di sekeliling perokok



    Vitamin C akan musnah bila anda merokok. Jadi vitamin yang sepatutnya diserap oleh 
    badan hilang begitu saja. Untuk mengganti kembali vitamin yang hilang ditambah lagi 
    nak membaiki tisu-tisu yang rosak, perokok disarankan mengambil tambahan 35mg 
    vitamin C setiap hari berbanding biasa.


    Bayangkan bila anda merokok, atau anda mungkin sebumbung dengan perokok, 
    semakin banyak asap rokok disedut, semakin banyak sel-sel tisu anda yang rosak. 
    Tambah pula, pengambilan vitamin C melalui pemakanan seharian tak cukup, malah 
    musnah disebabkan asap rokok. Sebab tu anda semakin lemah, tak bermaya, mudah 
    sakit. Lebih teruk, ia akan menyebabkan pertumbuhan kanser dengan cepat!


    ii.  Pesakit kencing manis


    Vitamin C diperlukan untuk mempercepatkan penyembuhan luka, di samping menjaga 
    salur darah agar tidak mudah pecah. Vitamin C juga dapat mencegah darah daripada 
    menjadi keras / beku bagi mengelakkan strok dan jantung tersumbat.


    iii.  Ibu mengandung, ibu menyusu dan ibu yang baru lepas bersalin .



    Ibu mengandung perlukan vitamin C ni sebab vitamin C akan  membantu penghasilan 
    kolagen yang mana penting untuk pembentukan salur darah bayi. Vitamin C juga akan 
    membantu ibu-ibu menyerap zat besi dengan baik. Zat besi ni sangat penting untuk 
    perkembangan mental bayi.


    Bagi ibu menyusu pula, vitamin C yang diambil oleh ibu secara tidak langsung akan 
    dikongsikan dengan bayi. Jadi bayi anda juga akan turut sama mendapat khasiatnya,


    Ibu yang baru lepas bersalin mungkin mempunyai luka apatah lagi ibu-ibu yang 
    menjalani ceaserean. Vitamin C akan membantu penyembuhan luka dengan lebih 
    cepat. Tambah lagi, ia akan membantu pembentukan sel-sel tisu baru dalam badan si 
    ibu.


    iv.  Mereka yang sering stress


    Vitamin C akan termusnah apabila kita berada dalam keadaan stress. Lebih-lebih lagi 
    wanita bekerjaya. Mana tidaknya, kerja yang ada masih belum selesai, dah ditugaskan 
    untuk buat kerja baru. Itu di pejabat. Masalah di rumah lagi. Semua ni menjadi punca 
    seseorang itu stress.


    v.  Individu yang dalam proses penyembuhan.

    Vitamin C membantu mempercepatkan proses penyembuhan dan pembentukan sel-sel 
    tisu baru. 


    vi.  Mereka yang mudah demam dan selesema


    vii.  Pesakit yang berkaitan dengan jantung, kolesterol tinggi, darah tinggi dan strok .


    viii.  Mereka yang inginkan kulit cantik, gebu dan mulus.


    ix.  Mereka yang nak kurus!


    --------------------------------------------------------------------------------------
    PERBEZAAN SR VITA C DENGAN VITAMIN C LAIN?
    --------------------------------------------------------------------------------------


    Seperti yang kita semua sedia maklum, banyak sangat produk Vitamin C yang ada kat pasaran 
    sekarang. Ada yang makan, ada yang suntik, ada yang sapu, ada juga serum. Namun, dalam 
    banyak-banyak produk ni, manakah yang terbaik?  


    Pilihan saya semestinya Vitamin C Sustained Release Shaklee. Kenapa?


    i.  Mempunyai formula ‘Sustained Release’ iaitu pelepasan secara berperingkat

    Jumlah vitamin C dalam badan kita akan semakin berkurang setiap kali kita  melakukan 
    aktiviti. Kajian klinikal menunjukkan 2 tablet Vitamin C SR (dalam sela masa 5 jam) 
    mampu kekal dalam plasma darah kita selama 24 jam. Ini bermaksud, dengan hanya 2 
    tablet Vitamin C SR sehari mampu membekalkan tenaga secara berperingkat selama 24
    jam sehari. Isn’t it great?!


    ii.  1 tablet = 7 ½ biji oren termasuk kulit


    Bayangkan 1 tablet Vitamin C SR bersamaan 7 ½ biji oren! Kita sendiri tak mampu nak 
    makan oren 7 ½ biji setiap hari kan? Apatah lagi termasuk kulit! Tahukah anda kulit 
    oren ni banyak khasiatnya?


    iii.  Mengandungi 120mg bioflavanoid

    Bioflavanoid ni adalah sejenis kelompok pigmen yang larut dalam air. Ianya tidak dapat 
    dihasilkan oleh tubuh dan perlu diambil daripada makanan. Dalam kes Vitamin C SR ni, 
    25% bioflavanoid diambil daripada kulit oren tu sendiri.


    Bioflavanoid akan bantu meningkatkan keberkesanan Vitamin C dalam badan,.
    melegakan inflamasi, menghalang jangkitan kuman dan radikal bebas


    iv.  Yang paling penting, ianya SEMULAJADI!


    Penting ke semulajadi ni? Ye! Sangat penting! Tengok gambar sel Vitamin C semulajadi 
    tu, Yang gelap-gelap sikit tu adalah enzim. 


    Ingat tak dulu masa belajar Biologi Tingkatan 4? Masa kita belajar pasal enzim. Enzim ni 
    penting untuk proses kimia dalam badan terjadi. Jadi kalau ikut logik akal, penting tak 
    enzim ni? Ye, sangat penting.


    Tengok sel-sel lain, enzimnya dah hilang mungkin semasa proses pembuatannya. Jom 
    kita tengok sel Vitamin C Shaklee pula.


    Bandingkan sel vitamin C Shaklee dengan vitamin C semulajadi. Apa yang anda nampak? 
    Ye! Ia sama! Struktur vitamin C Shaklee menyerupai vitamin C semulajadi sebanyak 99%. 
    Vitamin C SR dibuat dengan menggunakan haba yang rendah untuk mengekalkan enzim
    yang ada dalam vitamin C tu. Berbanding dengan vitamin C lain yang dah diproses, 
    enzimnya dah hilang, jadi macam mana ia nak berkesan, betul kan?


    Alhamdulillah selesai sesi perkongsian maklumat untuk kali ni. Diharap artikel ni membantu 
    kawan-kawan dalam proses mengenal vitamin Shaklee dengan lebih baik. Jazakallahu khairan 
    kathira.


    Lots of love,
    Shasratul Ameerah Kamaruddin
    Independent Shaklee Distributor
    ID No. 1095681
    Tel. No. 0102888494
    FB : Ameerah Ee
    FB Page : A Step For A Healthy Life
    Blog : shasratul89.blogspot.com


    Terima Kasih

    12 September 2016

    Pregnancy Moment : Tompokan Coklat Pada Usia Kandungan 27 minggu!

    Salam Aidil Adha diucapkan kepada semua sahabat-sahabat Muslim saya :)
    Memandangkan saya pun tak dapat beraya di kampung, saya teringin nak kongsi pengalaman saya dengan anda. Sebenarnya ini la sebab kenapa saya tak dapat beraya di kampung.


    ----------------------------------------------
    Tompokan Coklat Pertama!
    ----------------------------------------------

    Tompokan pertama sebenarnya bermula pada 21 Jun 2016 (Selasa). Masa tu kebetulan memang ada janjitemu dengan nurse pun. Jadi terus cerita jela kan. Tompokan tu tak banyak sangat. Tapi agak membimbangkan sebab tu kali pertama kan.


    Dan masa tu kali pertama dengar jantung baby. MasyaAllah, indahnya. Bila dah dengar degupan jantung dia macam biasa, alhamdulillah dah rasa tenang sikit.


    Terus jumpa doktor untuk scan. Alhamdulillah semua ok. Nampak jantung baby gerak. Masa ni baru 17 minggu. Jadi agak bimbang la kan. Lagipun, doktor ada cakap, ada risiko keguguran kalau darah ni terus keluar. Ok dah cuak. Bila dah selesai scan tu, doktor pun cuma nasihatkan banyakkan rehat dan hadkan aktiviti harian.


    Ok, masa ni memang sebenarnya sangat letih. Kebetulan masa ni ada perjumpaan ibu bapa untuk ambil kad peperiksaan, jadi sebagai guru Tahun 1, sememangnya kita lah yang kena buat semua benda. Termasuklah susun meja di kelas. Tak mustahil la akan ada tompokan sikit, menandakan badan kita penat. Begitulah kata doktor.


    Dan syukur, waktu ni, sehari tu je yang ada tompokan. Lepas tu dah berhenti.


    ----------------------------------------------
    Tompokan Coklat Kedua?
    ----------------------------------------------


    Bermula 1 September 2016 (Khamis). Masa ni 27 minggu, Tengahari tu ada sikit tompokan coklat. Tapi sikit sangat. Jadi saya bincang dengan suami, dan beberapa orang sahabat, kami buat keputusan untuk pantau dulu.


    Selama 24 jam, rasa lega tak ada sebarang tompokan yang berterusan. Baby pun gerak macam biasa. Alhamdulillah. Tapi start malam JUmaat tu, memang masa tu rasa agak penat (sakit pinggang), masa dah nak tidur dah, tengok-tengok eh! Ada lagi! Dan kali ni jumlahnya lebih banyak.


    Tengok jam. Okay, pukul 1. Tunggu esok la pagi-pagi pergi hospital. Jadi malam tu tidur dalam keadaan yang agak tidak tenang. Terus istighfar banyak-banyak sampai betul-betul lena.


    ----------------------------------------------
    Kena Suntik
    ----------------------------------------------


    Esoknya (Sabtu) awal-awal pagi lagi dah ke hospital. Hajat asalnya nak balik Terengganu, tapi tak apalah. Singgah hospital dulu. Ingatkan sekejap. Lama juga rupanya sebab kebetulan ada lagi 5 orang yang datang untuk bersalin.


    Memandangkan masa ni kandungan saya dah 27 minggu, memang kena terus pergi ke pusat bersalin risiko rendah, bukan kecemasan tau. Bagi yang ada tompokan coklat ni pada usia kandungan kurang 4 bulan, boleh pergi ke kecemasan. Tapi bagi yang dah lebih, kena terus pergi ke pusat bersalin ok. Bimbang yang keluar tu adalah tanda nak bersalin.


    Mula-mula masuk, dia minta baring untuk cek jantung baby dan kalau-kalau ada contraction. Alhamdulillah masih normal. Contraction pun tak ada. Jadi dia tanya dulu kalau-kalau ada buat kerja berat, bersama suami dalam masa terdekat, terlanggar sesuatu. Semua tak ada.


    Ok, jadi mereka cadangkan untuk buat ujian pada vagina. Mereka akan masukkan speculum dan cek jika ada ada bukaan atau pendarahan aktif, nak ambil sampel untuk analisis. Benda tu macam dalam gambar bawah ni.

    Vaginal Speculum

    Besar? Lebih kurang besar tabung uji macam tu la. Sakit ke masa dia masukkan? Bagi saya, rasa sakit tu takde lah sangat, cuma tak selesa la. Jadi kalau anda dimomokkan dengan kesakitan masa dia masukkan speculum ni, anda boleh buang kata-kata tu jauh-jauh. Kalau betul kedudukan anda masa tu, tak sakit pun. Jangan bimbang.


    Daripada ujian tu, masih belum ada bukaan. (Alhamdulillah. Awal sangat nak kalau nak keluar sekarang.) Radang serviks dan pendarahan aktif pun tak ada. Dan tiada kuman atau virus yang menjangkiti kawasan tu. Semua ok.


    Memandangkan doktor masih belum dapat mengenalpasti puncanya, mereka cadangkan pula untuk ambil suntikan DEXA. Saya dengan senang hati bertanya, DEXA tu apa doktor. Oh, suntikan untuk matangkan paru-paru bayi. Sebagai langkah berjaga-jaga kalau-kalau bayi nak keluar awal.


    Ok, dengan selesa ku baring mengiring. Dia suntik kat bahagian pinggul tau. Mula-mula masuk jarum, tak rasa apa-apa. Mula je dia suntik ubat masuk ke pinggul, SubhanAllah rasa dia. Ubat ni pekat, jadi dia nak mengalir masuk ke dalam lambat. Bila nurse tarik jarum keluar, siap rasa sengal dan panas. Bertahan sebab fikir baby je. Kalau tak, mau je menggelupur. Lain macam suntikan ni. Lama sikit rasa kebas. 


    Masa tu barulah nurse beritahu, ubat ni sakit sikit ye. Nanti dah hilang rasa sakit, puan boleh bangun. Memang ambil masa pun. dalam 10 - 15 minit baru boleh gerakkan kaki, keluar kat suami.Nurse keluar je, terus dia bagi kerusi roda untuk naik ke wad. Dia tahu, kalau dapat suntikan ni, memang ibu tak larat nak naik wad. Kebas dia lain macam.




    ----------------------------------------------
    Masuk Wad!
    ----------------------------------------------


    Bila dah masuk wad, alamatnya memang kena batalkan rancangan balik Terengganu. Tak apalah. Ada la hikmahnya.  Doktor minta masuk wad untuk pantau selama 24 jam.


    Dan dalam 24 jam dipantau. Alhamdulillah tiada tompokan darah berlarutan. Akhirnya boleh keluar. Doktor bagi sijil sakit 2 hari. Boleh lah rehat.


    Cuma malam berada di wad tu, sekali lagi kena suntik dengan DEXA . Malam tu memang keluar jugak la air mata. Pedih rasanya. 30 minit lepas tu baru boleh tidur balik.


    Esoknya alhamdulillah dah boleh keluar. Sempat la merasa 4 hidangan hospital. Boleh tahan. Saya suka pemakanan sihat :)






    ----------------------------------------------
    Masuk Wad Kali Kedua..!
    ----------------------------------------------


    Tompokan berhenti untuk 4 hari. Tapi datang semula pada hari Selasa malam. Dengan banyakknya! Namun masih dengan keputusan yang sama seperti kes pertama, pantau dulu.


    Selepas 3 hari tompokan berterusan, kami ambil inisiatif untuk ke hospital. Lagipun masa tu kami perlukan nasihat doktor sama ada saya boleh bergerak jauh atau tak. Cadangnya nak beraya haji di Tanjung Malim.


    Tak sangka pula, kena tahan wad lagi. Memang kena rujuk pakar. Memandangkan masalah ni masih tak temui punca. Uri alhamdulillah berada di atas, jauh dari serviks. Dan tiada kuman juga.


    Pagi Sabtu.


    Datanglah Dr. Syima, doktor pakar sakit puan. Lepas tengok keputusan semua, akhirnya dia beritahu sebabnya. Ada sikit lekang antara uri dan rahim. Tapi tak perlu bimbang sebab jumlahnya sangat-sangat sedikit. Sebab tu la ada keluar tompokan coklat tu. Dan dengan itu, saya dinasihatkan untuk tak bergerak jauh. Duduk Kuantan jelah. Cuba untuk elakkan sebarang hentakan termasuklah bonggol jalan. Cuba perlahan sebaik mungkin.


    Tapi serius, sebagai ibu, saya sangat bimbang. Kenapa?
    Ok, saya cerita sikit pasal uri lekang ni.



    ----------------------------------------------
    Placental Abruption (Uri lekang)
    ----------------------------------------------

    Saya ringkaskan kepada PA ye. PA ni adalah satu situasi di mana uri (plasenta) terpisah daripada rahim ibu. Ini akan mengakibatkan bayi tidak mendapat oksigen dan zat yang mencukupi daripada ibu. Ia juga mungkin menyebabkan berlaku pendarahan yang mungkin membahayakan nyawa ibu dan bayi.



    Biasanya terjadi dalam 1/150 kehamilan. Biasanya terjadi pada kehamilan pada trimester ketiga. Uri lekang ni meningkatkan risiko :


    • mengganggu tumbesaran janin dalam rahim ibu (jika pisahan itu kecil dan tak disedari)
    • lahir pramatang
    • meninggal dalam kandungan

    Biasanya kita akan tahu mengenai uri lekang ni apabila ada pendarahan atau tompokan kecil. Sekalipun tompokan tersebut berwarna coklat. Jika ada sebarang tompokan, terus ke klinik atau hospital. kita tak tahu apa berlaku di dalam. 


    Anda perlu lebih segera ke hospital jika anda mengalami tanda-tanda berikut :


    • Pendarahan faraj, tompokan, jika tiba-tiba keluar air dan cecair tu mengandungi darah.
    • Rasa tegang pada perut, bayi mengeras, sakit pada bahagian abdomen atau sakit belakang.
    • Contraction yang kerap atau tidak berhenti.
    • Bayi kurang bergerak berbanding biasa (Biasanya bayi bergerak lebih kurang 20 kali dalam masa 24 jam)

    Cara yang terbaik untuk menghadapi masalah ini ialah :

    • Elakkan melancong atau menaiki kenderaan pada jarak yang jauh. Sebarang hentakan yang kuat mungkin akan membuatkan lekangan uri semakin teruk.
    • Banyakkan berehat. Itu penting. Jangan letih-letih sangat.
    • Sentiasa lengkapkan diri dengan suplemen. Ia membantu untuk menyampaikan zat pada ibu dan bayi dengan lebih banyak. Ee insyaAllah masih konsisten amalkan set hamil Shaklee
    • Banyakkan berdoa. Hanya Allah sahaja yang boleh jaga kita dan bayi yang kita kandung. 


    InsyaAllah boleh dapatkan info yang lebih lengkap di sini.
    http://www.babycenter.com/0_placental-abruption_1425791.bc#


    Akhir kalam, insyaAllah doakan yang terbaik untuk saya ye :) Apa pun saya tetap yakin, Allah uji kita tanda Allah sayang kita.


    Salam sayang,


    Ameerah
    010-2888494
    Pengedar Shaklee Sah Kuantan
    ID 1095681







    Terima Kasih

    © Ameerah Zulkhairi | Template Designed By MH