Pages - Menu

31 August 2016

Senarai Semak Barang Keperluan Ibu dan Bayi Baru Lahir

Setiap ibu bapa pasti nak teruja mananti kelahiran cahaya mata. Masing-masing awal-awal lagi dah fikir, lelaki ke perempuan. Nak letak nama apa. Yang lebih kehadapan, dah mula rancang nak didik anak tu macam mana sekaligus rancang apa persiapan yang kita kena lakukan untuk anak tu capai kejayaan dunia dan akhirat. InsyaAllah.


Antara perkara paling seronok nak buat adalah sediakan barang-barang keperluan baby lagi-lagi anak pertama. Betul tak? Dalam seronok-seronok nak beli barang ni, kena tengok bajet jugak. Kalau dah ekonomi macam gini sekarang, memang silap besar la meembeli tanpa senarai.


Dan Ee memang sangat suka tulis dulu apa-apa, lepas tu baru buat. Lebih sistematik. Kita pun boleh tengok dengan jelas apa yang dah siap, apa yang belum. Hari ni Ee sangat berbesar hati nak kongsi senarai Ee. Senarai ni Ee dapat berdasarkan gabungan beberapa blog dan buku yang Ee tengok. Semoga bermanfaat ye.


SENARAI KEPERLUAN BAYI

1) Pakaian bayi



Ini yang Ee sempat rancang dan tulis. Baju memang tak beli banyak sebab bayi kan cepat besar. Jadi beli sekadarnya sahaja. Nasihat daripada kawan-kawan Ee juga, bila kita beli banyak-banyak, nanti tak terpakai baju tu sebab memang bayi cepat besar. Jadi berbanding baju Newborn, Ee lebih suka ambil baju bersaiz 0-3 bulan. Lagipun kita tak pasti bayi kita nanti keluarnya berapa kg. Karang tak muat pulak kalau kecil-kecil.


Mitten & Booties memang Ee hadkan pada 3 pasang sahaja. Banyak perkongsian yang Ee dah baca, sebaiknya pemakaian sarung tangan & kaki ni tak lama. Sebulan sahaja cukup. Pemakaian sarung tangan & kaki yang lama akan mengganggu perkembangan bayi. Yela, bila tak pakai sarung tangan, cepat la dia boleh rasa benda-benda sekeliling dia. Jadi perkembangan deria rasa tu lebih cepat.


Pampers NB pun jangan beli banyak tau. Bila bayi minum susu ibu, bayi akan cepat pejal dan gebu. Nanti pakai pampers NB tu kejap je. Dah nak kena tukar saiz S. :)


2) Penyusuan bayi



Penyusuan bayi ni pun penting. Bila kita memang nak dan berazam nak bagi bayi kita susu ibu, kita kena sediakan keperluan-keperluan yang membantu penyusuan ni. Antara barang yang penting adalah pam susu. Lebih-lebih lagi bila bekerja. Susu ni keluar ikut demand. Bila kita bekerja, kita tak dapat nak bagi bayi susu, jadi tiada rangsangan di situ. Itu perlunya pam susu untuk pam susu kita sekurang-kurangnya 3 kali semasa waktu bekerja. Signal akan dihantar ke otak memberitahu ada demand. Jadi susu akan sentiasa banyak :)


Sabun botol susu pun penting untuk pilih yang terbaik. Ee memang pilih Dish Wash Shaklee :) Dish Wash Shaklee sangat lembut pada puting dan botol, tapi sangat berkuasa nak bersihkan susu yang melekat pada botol.


3) Penjagaan diri bayi




Ini senarai semak penjagaan diri untuk bayi. Ee tak letak bedak sebab banyak kajian menunjukkan bedak akan bagi kesan pada bayi terutamanya pernafasan bayi. Jadi sebagai langkah penjagaan, tak perlu la masukkan. Untuk losyen bayi, Ee tak masukkan sebab Ee sangat suka Herbalblend :) Sebut pun herbal, insyaAllah sangat selamat untuk bayi. Kulit pun lembut. Ehemm, herbalbllend pun sangat baik untuk sakit kulit, ruam, eczema. InsyaAllah sangat mujarab.


4) Barang-barang lain




Ini senarai barang-barang lain yang Ee boleh fikirkan setakat ni. Senarai ni tidaklah lengkap sepenuhnya, namun boleh dijadikan panduan bagi ibu-ibu hamil yang pening fikirkan apa keperluan bayi yang diperlukan. Terutamnya masa awal-awal kelahiran.


SENARAI KEPERLUAN IBU


Ok, barang-barang bayi kita dah kongsi. Sekarang jom tengok barang-barang ibu pulak. Barang ibu ni mudah je. Banyak dah ada jadi tak banyak yeang perlu beli. Dalam senarai semak Ee cuma tulis barang yang nak kena beli. Tapi sebelum tu meh Ee senaraikan barang yang perlu bawa ke hospital.


  • Baju butang depan - kegunaan untuk keluar dari hospital. (Kalau baju tiada butang bimbang susah nak pakai nanti. Kalau normal, insyaAllah okay. Cuma kalau kena czer, susah sikit la kan.)
  • Kain / Kain batik  
  • Sweater
  • Tudung sarung - masa tu dah tak boleh nak fikir pin apa semua dah.
  • Pakaian dalam - Kalau boleh masa ni dah pakai nursing bra. Mudah.
  • Seluar dalam pakai buang - Sangat berguna bila kita dah berjaya melahirkan bayi. Masa tu kalau bocor pun tak perlu susah-susah fikir nak basuh beria.
  • Suplemen / ubat yang penting
  • Makanan kudap-kudap - Kurma, susu kambing, air mineral, air zam zam, biskut. Pastikan makanan sentiasa ada. Jangan biarkan perut kosong 24 jam sebelum masuk ke dewan bersalin. Nanti cepat hilang tenaga bila nak teran.
  • Tuala
  • Barang penjagaan diri


Ini pula senarai barangan yang Ee memang nak beli.


1) Pakaian ibu



Tak perlu Ee terangkan, kita masing-masing tahu apa fungsi setiap barang tu kan. Hehe. :)


2) Set pantang ibu




Semestinya untuk set pantang dalaman, pilihan utama Ee adalah Shaklee! Memang setakat ni Ee sangat-sangat puas hati dengan keberkesanan Shaklee ni. Memang pilihan terbaik! Cuma sekarang ni tengah pening nak fikir set pantang luaran je. Ada idea tak? Serius Ee memang buntu betul.


Ini la senarai Ee yang tak seberapa ni. Kalau ada yang kurang, nanti topup balik. Sekarang ni pun tak betul-betul nampak lagi apa yang kurang. InsyaAllah nanti kalau ada tambahan Ee kongsi lagi ye. Korang boleh tiru je yang Ee buat ni. Nak salinan? Pun boleh. Terus whatsapp Ee 0102888494. Nanti Ee akan emel salinan ni :)


Ee percaya pada konsep, lagi banyak Ee kongsi, lagi banyak Allah bagi. InsyaAllah doakan yang terbaik untuk Ee ye. Doakan juga Ee dimudahkan bersalin ye. Berdebor betul. :)


Semoga bermanfaat!
Terima Kasih

24 August 2016

10 Sebab Kenapa Anda Perlu Mulakan Bisnes Spa Sekarang!

10 sebab untuk anda mulakan bisnes spa dari rumah bersama team #thewalkingbeauty kami sekarang!


💰 PENDAPATAN BERTERUSAN - 2 income dalam satu bisnes. Satu daripadanya instant cash, daripada treatment spa yang kita buat. Lagi satu recurring income yang akan masuk seperti gaji pada setiap bulan.


🎆 KEBEBASAN & FLEKSIBILITI - Anda boleh tetapkan sendiri masa anda. Anda punya kebebasan untuk menyusun jadual harian anda mengikut kemahuan anda.


🙌 KOS PERMULAAN YANG RENDAH - Hanya RM750! (Promosi RM399 untuk bulan Ogos, terhad kepada 20 orang sahaja). Jika nak ambil kursus di luar, paling murah setakat ini adalah RM1625. Tambah lagi, anda tak perlu fikir kos sewaan, kos utiliti & kos operasi.


👌 KURANG RISIKO - Mulakan semasa anda masih bekerja atau jadikannya income utama anda. Pilihan terletak di tangan anda.


💃 KEPUASAN BEKERJA - Apa yang lebih memuaskan hati berbanding membina bisnes sendiri, menggunakan nama sendiri, dan merancang yang terbaik untuk bisnes anda. Andalah pekerja, andalah bos!


👫 SUPPORT GROUP YANG SANGAT MEMBANTU - Anda tidak keseorangan!


💪 CABARAN - Tingkatkan imaginasi menarik & idea kreatif anda untuk wujudkan suasana selesa & eksklusif untuk spa anda!


😄 KESERONOKAN - Tiada lagi istilah bosan untuk mengulang rutin yang sama setiap hari. Dengan aktiviti mobile spa, anda mampu merasai pengalaman berbeza setiap hari.


TAK PERLUKAN PENGALAMAN - Tiada pengalaman diperlukan. Kami akan latih anda daripada zero ⇨ hero. Jika anda punya pengalaman, semestinya ia adalah bonus.


ADDED VALUE - Kami akan bantu anda untuk tingkatkan skil anda dalam bidang kecantikan. Bermula daripada facial treatment sehingga pakej2 menarik yang disediakan.


Fast action, fast result.

Interested?

Ee
0102888494
Founder of #eebeautyspa
#thewalkingbeauty #gangjutawanspa #misipencarian20beauticians #mobilespa









Terima Kasih

23 August 2016

Info Hamil : 5 Tips Mudah Hilangkan Bengkak Kaki

Kaki debab atau bengkak masa hamil. Mesti korang pernah lalui kan? Dalam kes Ee, kaki mula bengkak masa usia kandungan 5 bulan.

Masa tu, ramai la yang cakap,
"Eh, orang bengkak kaki ni biasanya masa dah dekat nak bersalin tau."
"Awalnya! Takut tengok"

Ok, itu sangat psiko. Kita yang tak pernah alami ni jadi bimbang la kan. Jadi mula la meng'google' punca-punca kaki bengkak ni. Hasil pembacaan dan kajian Ee (kajian sangat :-P) :

---------------------------------------------
PUNCA KAKI BENGKAK
---------------------------------------------



Edema (kaki bengkak) semasa hamil ni adalah perkara biasa. Jangan bimbang. Kita akan mula perasan kaki kita bengkak bila mana kita dah tak muat nak pakai kasut kesayangan kita. Jadi terpaksa la beli selipar yang lebih selesa.

Edema ni terjadi bila badan kita simpan lebih banyak cecair daripada biasa. Konsep dia senang je.

Bayi makin besar --> beri tekanan pada salur darah --> Peredaran darah jadi perlahan --> Tekanan ni memaksa cecair turun dan keluar melalui kapilari dan masuk dalam tisu-tisu pada tapak kaki dan buku lali.

Sebab tu la kita akan nampak bengkak tu paling ketara di buku lali. Kadang-kadang rasa biasa je. Tapi bila terlampau tegang, ia akan menimbulkan rasa sakit.

---------------------------------------------
5 CARA MUDAH ATASI EDEMA
---------------------------------------------

Sebenarnya mudah je nak kurangkan edema ni. Yang penting kena buat. Kalau biarkan je, memang makin bengkak.

1) Tinggikan kaki

Tinggikan kaki bila-bila masa anda ingat. Kalau nak tidur tu, pastikan kedudukan kaki lebih tinggi daripada badan. Ia membantu darah mengalir dengan lebih baik.

Kalau tengah duduk pulak, jangan biarkan kaki terjuntai. Letak la apa-apa kat bawah kaki untuk tinggikan sikit kaki tu.

2) Sentiasa gerakkan kaki

Maksudnya jangan biarkan kaki anda kaku. Jangan berdiri atau duduk terlalu lama. Kita kena sentiasa gerakkan kaki untuk bantu darah mengalir dengan baik.

Contohnya kita terpaksa travel jauh. Pastikan dalam sela masa tertentu kena berhenti jugak untuk regang-regangkan kaki. Kalau kita dalam keadaan yang tak boleh berhenti tepi (bas, keretapi), sekejap-sekejap bangun atau pusing-pusingkan kaki.

3) Bersenam

Kita tutup aurat dia sikit :)

Ada orang kata, kaki bengkak sebab banyak sangat berjalan. Itu salah sama sekali. Berjalan sangat bagus untuk ibu hamil. Di samping membantu peredaran darah, ia juga membantu kuatkan otot-otot kita yang mana ia sangat membantu masa nak meneran nanti.

Antara senaman yang dicadangkan ialah berjalan, berenang dan menggunakan basikal senaman. Tapi jangan berlebihan pula ye. Kalau ada simptom-simptom kejang atau sakit, kena berhenti. Tu bermaksud anda dah terlebih senaman.

4) Manjakan diri dengan suami



Ye! Masa ni la nak manja-manja. Bila lagi kan? Minta suami urutkan kaki anda bermula daripada tapak kaki ke buku lali seterusnya ke atas sehingga bahagian lutut. Ini akan kurangkan takungan cecair di tapak kaki anda.

Cara ni hanya boleh dilakukan andai kaki anda tidak terlalu tegang. Sebab bila terlalu tegang, ia akan menyebabkan kaki anda sakit bila urutan dilakukan.

5) Amalkan pemakanan yang sihat

Amalan pemakanan sihat sangat penting untuk ibu tau. Bukan pada masa biasa je kita kena jaga diet. Masa mengandung lagi penting sebenarnya.

- Kurangkan garam
- Kurangkan gula
- Kurangkan makanan berlemak
- Kurangkan air manis
- Lebihkan buahan & sayuran
- Jaga jumlah pengambilan karbohidrat, protein dan lemak.
- Banyakkan minum air masak
- Pengambilan suplemen yang betul

Ye, macamana pun kita tak boleh pertikaikan kepentingan pengambilan suplemen semasa hamil. Sangat penting untuk pastikan badan kita sentiasa cukup zat sewaktu hamil.

Antara suplemen yang terbaik semasa mengandung adalah Vitamin C, Vitamin B Complex, asid folik, multivitamin dan kalsium.

Memandangkan semua ni memang penting, jadi Ee memang makan Vitamin C Shaklee, B-Complex Shaklee (dah ada sekali asid folik), Vitalea sebagai multivitamin dan Ostermatrix untuk sumber kalsium. Yummy!

Ini la semua suplemen yang Ee ambil :)

Ibu mengandung memang tak lari daripada keperluan zat yang mencukupi. Bila zat tak cukup, itu la yang menyebabkan banyak sakit menyinggah.

Dah dapat tipsnya? Semoga bermanfaat ye semua :-D

Pesanan penaja : Sesiapa yang berminat untuk dapatkan set prenatal Shaklee atau postnatal Shaklee, boleh hubungi Ee ye. InsyaAllah, konsultansi terbaik daripada Ee.


Shasratul Ameerah binti Kamaruddin
ID 1095681
010-2888494

Terima Kasih

19 August 2016

Sakit Pinggang Ketika Hamil - 6 Cara Mudah Kurangkannya!


Sakitnya pinggang! Lenguhnya Ya Rabbi!



Sakit pinggang ni merupakan simptom biasa bagi ibu hamil. Kadang-kadang rasa nak berjalan pun tak larat. Nak berdiri atau duduk lama pun bertambah sakit. Betul tak?

Ee pun mengalami simptom yang sama. Lebih-lebih lagi bila usia kandungan semakin meningkat. Jadi, Ee pun mencari info dan solusi bagi masalah ni. Kajian daripada buku kehamilan, blog, nota-nota kelas nutrisi, semua Ee belek balik. Yes! Dah dapat dah. Meh Ee kongsi :-)


----------------------------------------------
PUNCA SAKIT PINGGANG
----------------------------------------------

Sakit pinggang ni, atau biasanya kita sebut lenguh pinggang berlaku sebab banyak faktor. Kita boleh cek satu-satu apa punca kita sakit pinggang ni.

1) Ligamen, otot atau sendi kita tertekan. Tertekan yang macam mana? Biasanya disebabkan oleh postur badan yang tak betul. Terutamanya masa duduk atau baring.

Bayangkan kita duduk membongkok atau tidur secara duduk atau tidur atas lantai yang keras. Ok, itu memang tak selesa.

Satu lagi yang mungkin menyebabkan otot kita tertekan adalah teknik mengangkat barang yang salah. Cara nak angkat sesuatu barang atau anak kita yang dah besar adalah duduk dan angkat. Barulah otot kita bersedia dan dia pun tak terkejut bila kita tiba-tiba angkat barang yang berat.

2) Otot yang lemah sejak lahiriah atau pernah alami kecederaan.

3) Penggunaan kasut tumit tinggi. Bila kita pakai kasut tumit tinggi, secara tak langsung postur badan kita tak berada dalam keadaan yang baik. Malah bila kita berjalan, ia akan beri hentakan pada bahagian pinggang kita secara tak langsung. Tak mustahil la kan?

Dan sememangnya TIDAK bagi ibu hamil. Bahaya tau.

4) Sakit girdel pelvis. Ini sering berlaku pada ibu hamil. Sedikit info mengenai sakit girdel pelvis ni :

"Semasa hamil, badan anda menghasilkan sejenis hormon yang dipanggil relaksin (relaxin). Relaksin melembutkan ligamen-ligamen (tisu-tisu kuat dan fleksibel yang menyambungkan tulang-tulang anda) dalam pelvis dan sendi-sendi lain. Ini membantu bayi keluar daripada pelvis semasa dilahirkan. Akibatnya, sendi-sendi ini lebih banyak bergerak semasa hamil dan inilah yang menyebabkan kesakitan dan ngilu pada tulang tersebut"

Boleh baca maklumat lanjut di sini. Tapi kena tahu jugak. Ada orang tertukar antara girdel pelvis dan skiatika. Skiatika simptom dia lain sikit je daripada girdel pelvis. Boleh dapatkan info di sini.


--------------------------------------------------------------
3 CARA MENGELAKKAN SAKIT PINGGANG
--------------------------------------------------------------

Setiap perkara mesti ada cara nak elakkan. Betul tak? Sama juga dengan sakit pinggang ni. Kita boleh ikhtiarkan untuk elakkannya.

1) Aktif beriadah. Dalam erti kata lain, kita perlu cergas. Cergas bukan bermaksud perlu melompat, berlari, panjat sana sini. Cukuplah sekadar berjalan perlahan untuk benarkan darah tu mengalir dengan baik. Secara tak langsung, ia akan kuatkan otot pinggul jugak :-)

2) Periksa postur badan kita. Pastikan kita duduk, baring dan berdiri dengan betul. Jangan membongkok ke hadapan ketika duduk. Elakkan juga berbaring di atas sofa atau lantai yang keras. Kita akan menambahkan lagi sakit yang ada.

3) Elakkan mengangkat barang yang berat. Namun, jika perlu juga mengangkat barang tersebut, pastikan kita menggunakan teknik yang betul.


----------------------------------------------------------------------
6 CARA KURANGKAN SAKIT PINGGANG
----------------------------------------------------------------------

Namun, kadang-kadang sakit pinggang ni boleh datang bila-bila masa je. Lebih lagi pada ibu hamil. Ok, ini 6 cara mudah yang anda boleh buat apabila anda mengalami masalah ini.

1) Senaman

Senaman yang paling efektif pada masa ini ialah berada dalam posisi merangkak. Tarik dan hembus nafas perlahan-lahan. Sementara tu kemutkan otot pelvis selama 5-10 saat. Ulang senaman ni beberapa kali. Posisi yang dimaksudkan adalah seperti Rajah 2B.




Cuba berada dalam keadaan bertenang dan bersahaja. InsyaAllah ia akan hilang dalam masa beberapa minit selepas itu.


2) Lakukan urutan lembut pada bahagian pinggang.

Ambil kerusi, pegang bahagian belakang kerusi dan bongkokkan badan. Buat beberapa kali. Cara lain adalah baring mengiring.

Atau anda boleh minta suami tercinta untuk mengurut bahagian bawah belakang anda. Yela, bila lagi nak minta suami manjakan kita kan? ;-)


3) Pastikan postur badan sentiasa betul dan berada dalam keadaan baik

Elakkan duduk membongkok ke hadapan dan perlahan2 bengkokkan badan ke belakang sejauh yang anda rasa selesa. Ia akan mengurangkan tegangan pada pinggang anda. Masa buat ni, duduk di atas kusyen yang lembut ye.






4) Berenang!

Ok, ini sukan yang Ee sangat-sangat suka. Memang sangat bagus. Cuma kena pastikan juga, kolam renang yang kita gunakan tu selamat. Sebaiknya kolam renang persendirian (bagi yang hamil)
Bukan apa tau, bila kita pergi ke kolam renang awam, ramai yang akan masuk ke kolam renang tu dan kita tak tahu kondisi kesihatan setiap orang yang masuk tu.

Dan keadaan ibu hamil ni sangat sensitif. Bayangkan dalam ramai-ramai tu ada yang ada masalah keputihan yang kronik. Dan bakteria tu boleh tersebar dan terjangkit pada anda. Bahayanya adalah pada anak kita nanti.

Sebab tu kita kena berjaga-jaga. Namun bagi orang biasa yang tak hamil, feel free to go :-)


5) Gunakan bantal mengandung.

Sebaiknya gunakan bantal mengandung sebagai alas perut. Bila perut besar, secara tak langsung akan bagi tekanan pada pinggang. Bantal mengandung membantu anda mengawal kesakitan tersebut.


6) Pastikan anda mempunyai kalsium yang cukup!



Untuk pengetahuan anda, kalsium ni sangat-sangat penting. Setiap hari badan kita ni perlukan dos spesifik bergantung pada umur dan keadaan individu.

Setiap hari kita kena ambil makanan mengikut dos berikut. Rujuk gambar di bawah.




Tapi mampukah kita nak makan semua ni setiap hari? 7 hari pertama mungkin boleh, namun mampu ke kita nak teruskan seumur hidup?

Selain itu, penyerapan kalsium juga perlukan bantuan daripada mineral lain contohnya Magnesium, Boron, Mangan dan lain-lain. Kalau tak, penyerapan kalsium tu tak sempurna.

Adoi, banyaknya :-S

Tapi takpe. Ada cara mudah nak selesaikan masalah kalsium ni. Pilihan terbaik adalah ---> OSTEMATRIX.


------------------------------------------
KENAPA OSTEMATRIX?
------------------------------------------



1) Kalsium yang digunakan adalah daripada unsur semulajadi yang sangat mudah diserap oleh badan. Bila ia semulajadi, mudah la nak diserap secara semulajadi.

2) Ada juga kandungan Mangan, Vitamin D, Boron, Vitamin K dan Mangan. Kita boleh rujuk apa fungsi mineral ni kepada badan kita dalam gambar di bawah.

3) Terbukti secara klinikal. Jangan bimbang. Produk yang Shaklee keluarkan, setiap satunya dah dibuat kajian selama bertahun-tahun untuk pastikan ia betul-betul semulajadi, selamat dan berkesan.

-----------------------------------------------------
KEISTIMEWAAN OSTEMATRIX
-----------------------------------------------------

Banyak sangat sebenarnya. Tapi saya tulis yang penting dulu ye.

1) Kuatkan tulang dan gigi
2) Bantu melawaskan pembuangan air besar (Ini memang syok!)
3) Membantu mengatasi masalah sakit pinggang, lenguh badan, sengal dan sakit otot.
4) Kurangkan pembengkakan kaki semasa mengandung (ia mengawal takungan garam dan air dalam badan)
5) Bantu pengecutan otot dan transmisi saraf


Alhamdulillah selesai perkongsian Ee dengan anda semua. Bagi sesiapa yang berminat untuk dapatkan Ostematrix ni, boleh dapatkan konsultansi dan ajukan pertanyaan terus di sini atau whatsapp Ee. 010-2888494. InsyaAllah Ee bantu sebaik mungkin.


Nak lebih mudah? Klik je terus pada butang di bawah. Semudah  B C dan anda akan dapat terus Ostematrix anda!



Satu benda yang Ee rasa seronok sangat nak buat adalah bantu anda yang alami masalah sama dengan Ee. Betul kan? Bila kita alami sesuatu perkara, kita akan lebih faham keadaan orang yang alami perkara yang sama dengan kita :-)


Jom sama-sama kita kurangkan rasa sakit pinggang ni. Dan sama-sama membesarkan zuriat kita dengan cergas, sihat dan gembira :-)



Shasratul Ameerah Kamaruddin (Ee)
010-2888494
shasratul.kamaruddin@gmail.com
Pengasas Ee Sense of Beauty Spa
Certified Beautician & Spa Trainer.
ID : 1095681

Terima Kasih

Info Hamil : 5 Cara Sopan Menolak Permintaan Orang Ramai Untuk Usap Perut Anda.




Apabila perut kita semakin membesar, kita akan perasan dan mungkin terkejut bila semakin ramai orang yang nak usap perut kita. Tak dinafikan, ramai orang sangat suka bayi dan pada mereka, mengusap perut wanita hamil adalah salah satu momen yang indah.

Ada ibu hamil yang tak kisah dengan usapan ni. Namun tak sedikit juga yang rasa tak selesa dengan usapan tersebut. Ada yang segan, ada yang tak suka disentuh. Biasalah. Pembawakan budak kadang-kadang menyebabkan kita rasa tak selesa dengan perkara-perkara sebegini.

Namun agaknya bagaimana kita ingin menyampaikan rasa tak selesa tu kepada mereka? Ee kongsikan beberapa tips :-)


----------------------------------------------------------------------
5 CARA SOPAN UNTUK MENOLAK BELLY RUB
-----------------------------------------------------------------------

1) Minta diri

Minta diri bermaksud cuba cari alasan supaya sentuhan tersebut tidak berlaku. Contohnya minta diri untuk ke tandas. Atau katakan anda ada kerja yang perlu disiapkan dan terpaksa bergerak (Tapi pastikan anda betul-betul buat sesuatu, barulah tak menipu). 

Kadang-kadang ada bakal ibu yang tak sampai hati untuk menolak secara terang. Oleh itu cuba cipta satu alasan yang membuatkan merrka faham, bakal ibu ini tak selesa apabila disentuh.

2) Beritahu mereka baby tengah rehat

Kebiasaannya mereka yang nak pegang perut ibu hamil ni sebab mereka sangat teruja untuk rasa baby gerak. Itu memang tak dinafikan.

Boleh juga gunakan ayat "Baby tak gerak sekarang". Oleh itu mereka mungkin akan rasa tak ada sebab nak sentuh pada masa tu sebab mereka hanya menunggu masa baby bergerak.

3) Menolak dalam lawak

Ini salah satu lagi cara sopan yang kita boleh gunakan. Bila ada orang tanya "Boleh saya pegang perut awak?" Nada boleh jawab "Boleh. Tapi boleh tak saya nak pegang perut awak jugak?".

Pastikan ia disebut sambil tersenyum ye. Kebiasannya orang yang tidak hamil tak akan benarkan kita pegang perut mereka. Yela, atas sebab apa kan? Dengan ini mereka akan faham, kita tak selesa dengan permintaan tersebut.

4) Gunakan 'doktor' anda

Katakan kepada mereka doktor anda tak benarkan sentuhan pada perut anda disebabkan faktor tertentu. Kebanyakan orang akan faham bahawa mereka tak perlu buat perkara tu lagi.

5) Beritahu perkara sebenar

Katakan sahaja bahawa anda tidak selesa. Mereka akan faham, ini merupakan simptom biasa orang mengandung. Bukan semua ibu hamil yang boleh bertindak seperti biasa.


Ee pernah jumpa ibu hamil yang kita tak boleh dekati langsung. Kalau tak, memang kena marah.

Dan kita sebagai orang yang tidak mengalami perkara tersebut kena faham bahawa itu mungkin pembawakan budak. Oleh itu, tak perlu rasa defensif bila ibu hamil menolak permintaan anda :-)

Dan ini jugalah sebab Ee sangat takut nak usap perut ibu hamil tanpa kebenaran. Bimbang mereka tidak selesa. Bimbang mereka rasa rimas (lagi-lagi sekarang waktu panas. Lagi la ibu hamil ni rasa rimas).

Ok, tu je perkongsian Ee kali ni. No offense. Tips ni pun Ee dapat melalui pembacaan Ee dan harap boleh membantu semua :-)

Semoga berjaya :-D

Terima Kasih

18 August 2016

Kalau sayang suami, jangan layan dia macam raja!

To my dearest sisters..

Pesanan untuk yang bakal mendirikan rumah tangga atau baru je dirikan rumah tangga. Ni Ee sahre berdasarkan pengalaman orabg lain & nasihat2 yang Ee dapat daripada senior2 tau.

Entah camana la boleh keluar topik rumahtangga tak tahu la :-P Tapi antara pesanan2 yang Ee boleh share :

a) Awal2 perkahwinan ni, ajak suami buat kerja rumah sama2. Biar sama2 ada rasa tanggungjawab. Ada lelaki yang mak ayah dia ajar tak payah buat kerja rumah tau. So dia mungkin tak tahu & bagi dia kerja rumah ni memang 100% kerja isteri.

Jangan tau! Sebab nanti anak2 akan tengok kita sebagai ibu bapa. Macam mana kita handle rumah. So anak2 akan ikut. Bayangkan kalau anak lelaki kita tengok ayahnya balik kerja, lepak2, mintak kopi, baca surat khabar, makan, terus tidur. Agak2 apa persepsi anak? Mestilah bagi dia, lelaki tak payah buat apa2 kerja.

2) Bila dah ada anak pun, cuba bahagikan tugas. Contohnya, isteri jaga kebajikan anak, ayahnya jaga akhlak & akademik. Terpulang la pada kreativiti masing2. Kenapa?

Supaya suami ada rasa tanggungjawab. Biar suami faham, semuanya tanggungjawab bersama. Barulah dia takde masa nak fikir nak kahwin 2 :-SS Tapi ni betul tau. Bila kita layan dia macam raja, rehat je tak perlu buat apa2, kurang rasa tanggungjawab, cukuplah sekadar bg nafkah je, dia akan timbul rasa 'Mudahnya. Kalau macam ni boleh tambah isteri la.'

Setakat ni tu je. Ini pun Ee dapat daripada pengalaman orang lain. Bukan bermaksud kita queen control. Tak sama sekali! Jangan lupa syurga kita bawah tapak kaki suami. Jangan pulak kita asyik arahkan suami buat itu buat ini. Ajak suami buat sama2. Baru la indah rumahtangga.

Selamat mencuba :-)

#TipsRumahtangga
#SharingIsCaring


Terima Kasih

17 August 2016

Macamana nak jaga kulit? - Set Kulit Shaklee

Tahukah anda, kulit kita adalah organ terbesar pada badan kita? Ia terbina daripada airproteinlemak dan berbagai jenis mineral yang lain. Fungsi utama kulit kita adalah untuk melindungi organ dan otot, dan melindungi tubuh daripada jangkitan kuman. Bagaimanapun, ia juga melibatkan faktor kosmetik yang mana, hampir semua di kalangan kita baik lelaki mahupun perempuan ingin memiliki kulit yang sihat, bersih, licin dan cantik.

Anda boleh lihat dan tentukan jenis kulit anda di sini Kenali jenis kulit anda. Pastikan anda kenal kulit anda terlebih dahulu ye! 

---------------------------------------------------------- 
SIAPA YANG PERLU MENJAGA KULIT?
----------------------------------------------------------



Golongan-golongan yang perlu menjaga kulit adalah :-
  • mereka yang sedang meningkat remaja (di sini perubahan hormone berlaku dengan banyak sekali)
  • mereka yang memiliki blackhead yang banyak, liang roma terbuka, jerawat, kulit kusam)
  • mereka yang mula memasuki usia 25 tahun ke atas (Pada masa ini, kolagen semulajadi dalam kulit semakin menghilang)

-   ----------------------------------------------------------------
CARA MEMASTIKAN KULIT KEKAL SIHAT
-----------------------------------------------------------------

https://3.bp.blogspot.com/-OXdi7nZycSI/VW5VXrD9YvI/AAAAAAAAA1w/byNPRWxc6LU/s400/kulit%2Bsihat.png


1)            Cucimuka
2)            Nutrisi yang mencukupi
3)            Krim pelembapan
4)            Perlindungan kulit dalam dan luar

AWAS! KESAN BURUK AKIBAT MENGABAIKAN PENJAGAAN KULIT

https://2.bp.blogspot.com/-GphwKS_USkI/VW5V3Z1PuwI/AAAAAAAAA14/Fbc2Eny7YtY/s320/uv.png


Dengan keadaan pencemaran air, udara dan tanah di tambah dengan keadaan cuaca yang sangat panas, kulit kita boleh menjadi rosak serta merta dan kita sangat terdedah kepada risiko kanser kulit.

Mimpi ngeri khususnya buat wanita jika tidak menitikberatkan soal penjagaan kulit adalah :

- sel kulit rosak
- kulit berkedut, nampak tua sebelum usia
- bintik-bintik hitam pada hidung dan pipi
- jeragat (pigmentation)
- kanser kulit
- katarak, rosak retina dan sebagainya.

------------------------------------------------------------------ 
BAGAIMANA SHAKLEE BOLEH MEMBANTU
------------------------------------------------------------------ 

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, empat cara penjagaan kulit yang betul adalah:

1)            Cuci muka
2)            Nutrisi yang mencukupi
3)            Krim pelembapan
4)            Perlindungan kulit dalam dan luar

Di sini dicadangkan rangkaian pencuci muka Shaklee dan vitamin-vitamin penting untuk kulit.

------------------------------------------------------------------
RANGKAIAN PENCUCI MUKA SHAKLEE – ENFUSELLE & NUTRIWHITE
------------------------------------------------------------------ 

https://3.bp.blogspot.com/-XpMqCMUyNGw/VjVYs4chVrI/AAAAAAAAA54/SOraJ94wo_U/s400/14428781124281%255B1%255D.jpg

-       Make up remover
-       Foaming cleanser
-       Softener
-       Whitening essence
-       Ultimate protection whitening lotion
-       Spot whitening treatment
-       Overnight renewal whitening

https://1.bp.blogspot.com/-kFs0nIlOOOc/VjVaPK_lpOI/AAAAAAAAA6E/GKDCBVsv39c/s320/20151101_081722%255B1%255D.jpg


Rangkaian Enfuselle Shaklee dihasilkan dengan vital repair + complex. Campuran sinergi 7 nutrien antioksida yang mampu meremajakan kulit . Terdapat dua pilihan set, iaitu set normal to oily skin dan juga set normal to dry skin.

Normal to oily skin

-        Purifying cleansing Gel
-        Purifying  toner
-        Balancing moisturizer


Normal to dry skin

-        Hydrating cleansing lotion
-        Hydrating toner
-        Hydrating Moisturizer

Set ini dilengkapi dengan eye treatment.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
RANGKAIAN PRODUK SUPPLEMENT SHAKLEE UNTUK PENJAGAAN KULIT
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

https://4.bp.blogspot.com/-is4b9vKWWqs/VjVbSY2q0QI/AAAAAAAAA6M/4buTsuL9EaU/s320/1209285_697474363614406_1279354565_n.jpg


1)       1)VITAMIN C

Vitamin C sangat penting untuk pembentukan kolagen.  Bila ia diambil secara konsisten, kulit akan jadi lebih cerah, melambatkan proses penuaan, dan menyekat pembentukan pigmantasi dan jeragat. Vitamin C juga adalah bahan antioksida yang sangat penting. Ia membantu menghapuskan radikal bebas dalam badan yang merosakkan kulit-kulit sihat. 


https://2.bp.blogspot.com/-v1Eco85Fl9s/VjVbhuit-oI/AAAAAAAAA6U/JsrNO4_4juY/s320/1383823_697474390281070_491527376_n.jpg


2) VITAMIN E

Vitamin E juga antioksidan yang kuat dan sangat melindungi kita daripada sinaran UV. Juga membantu keseimbangan hormon dan mengawal kadar minyak pada liang kulit. 


https://2.bp.blogspot.com/-DRiKn8zzyxA/VjVbvrUxqcI/AAAAAAAAA6c/jwo1wlW0gaY/s320/1381886_697474096947766_1238762753_n.jpg


3)           ENERGIZING SOY PROTEIN

Sangat penting untuk pembentukan kolagen dalam kulit dan berperanan mempercepat proses pemulihan pada kulit. Ha, kalau ada luka-luka tu, ESP ni cepat je boleh keringkan dan pulihkan kulit ke sediakala. Ia juga melindugi sel daripada rosak dan mengecilkan pori-pori dan menggantikan sel-sel kulit yang baharu.


https://2.bp.blogspot.com/-zIjtcjPdGes/VjVb2DLWGFI/AAAAAAAAA6k/-mjMFTRlBYg/s320/1377461_697474460281063_470627162_n.jpg


4)           VIVIX

Mengandungi resveratrol yang tinggi. Diekstrak daripada lobak ungu, anggur muscadine, buah elderberry dan poligonumcuspidatum. Vivix membantu melambatkan proses penuaan, member tenaga kepada sel dan membaiki sel daripada tahap DNA. Hasilnya kulit nampak muda dan berseri.


Penerangan lanjut akan diberikan untuk set ni di entry akan datang ye. :) Jadi nampak tak pentingnya tahu jenis kulit anda sebelum buat sebarang pemilihan untuk kulit muka anda.


Kulit ni anugerah. Jangan tersalah pilih, sebab merananya kulit kita tu makan masa yang lama. Tak salah asingkan sedikit duit khas untuk kecantikan dan kesihatan kulit anda. Biar berbaloi. Jangan cari yang murah semata, tapi akibatnya kita yang merana.


Jika berminat untuk tahu lebih lanjut mengenai rangkaian produk Shaklee untuk kulit ni, bolehlah hubungi saya di 0102888494 atau pergi terus ke FB page saya (Ee Sense of Beauty Spa). Oh lupa nak bagitau. Saya merupakan beautician & pelatih spa. Jadi saya ada spa saya sendiri dan dalam masa yang sama, saya juga latih sesiapa yang berminat untuk buka spa sendiri. Senang je. Saya akan ajar anda macamana buka spa dari rumah je. Berminat ? :)



Terima Kasih

Boleh percaya ke Shaklee ni?

Assalamualaikum :-)

Waa.. Dah lama rasanya tak update blog ni. Bukan setakat bersawang ni. Kalau kayu agaknya dah reput dah dimakan anai2 :-P

Okay, for my first entry for this year, I would like to share why I am so loyal with this bussiness. What bussiness? Shaklee of course ;-)

Banyak faktor sebenarnya. Tapi Ee kongsi antara faktor utama kenapa Ee memang suka sangat dengan bisnes ni.


PERTAMA : PATUH SYARIAH

Ok, yang ni Ee pernah ulas dalam tahun lepas. Boleh klik sini untuk baca lebih lanjut. Ee sebenarnya memang sangat fobia tau dengan bisnes ni lebih-lebih lagi yang berkonsep MLM. Memang Ee pernah join banyak MLM tapi semuanya menindas. Menindas orang bawahan sedangkan yang dapat untung orang atas, 

Tapi bila mula kenal Shaklee ni, Ee cuba baca betul-betul konsep perniagaan Shaklee ni. SubhanAllah. Memang adil. Walaupun kita dah jadi ketua, tapi bila mana kita tak buat betul-betul, kita tak akan dapat apa-apa. Orang bawah kita pulak, kalau dia usaha betul-betul, dia akan dapat hak dia. Memang tak ada konsep tindas menindas ke, bunuh membunuh ke.



KEDUA : TIADA RISIKO

Shaklee adalah bisnes yang kurang atau tiada risiko. Kenapa Ee boleh kata tiada risiko? Sebab kita tak perlu modal Ringgit Malaysia. Tak perlu nak keluarkan duit RM2000, RM3000, RM5000 untuk beli barang. 

Namun! Apa yang penting, kita kena tahu, modalnya adalah hati yang cekal, semangat untuk berkongsi dan membantu lebih ramai orang, usaha yang tak luntur, doa yang tak putus dan harapan yang menggunung. 

Kita boleh tengok tau. Ramai yang berjaya dengan Shaklee bila dia betul-betul bersungguh-sungguh. Bersungguh-sungguh bergantung hanya pada Allah di samping usaha yang berterusan.


KETIGA : RELEVAN SEPANJANG MASA

Dunia kita semakin tenat. Semakin hari semakin banyak penyakit yang timbul. Kanser sekarang ni ibarat perkara normal. Kat mana-mana pun dengar orang ada kanser. Takut kan?

Setiap hari juga ada ibu mengandung, ada ibu yang bimbang pasal susu badan yang makin kurang, ibu yang bimbang kesihatan diri dan anaknya. Ada yang berusaha keras untuk hamil, kurus, cantik. Sangat banyak. Dan mereka ni sangat-sangat mencari bantuan. Dalam dunia sekarang, makanan tambahan (suplemen) sangat penting.

Ee sendiri akan cari suplemen tau. Sebab kita tahu pemakanan kita sekarang ni pun penuh dengan cucuk sana, cucuk sini. Memang tak sihat, Itu tak masuk lagi guna penambah perasa, MSG semua. Kena pulak kalau dalam seminggu tu tak sempat nak buat senaman semua. Memang terasa tak sihat. Sebab tu Ee memang pilih untuk konsisten makanan tambahan dan pilihan Ee mestilah Shaklee.



KEEMPAT : BANYAK KELEBIHAN

Ye! Shaklee adalah sebuah syarikat yang sangat banyak bagi kelebihan pada ahli-ahlinya. Ada banyak bonus mengikut usaha masing-masing. Ada percutian yang 100% Shaklee taja. Dan kita boleh je target bonus 1 Juta sekalipun! Unlimited!

Dan dia boleh tawarkan banyak bonus ni sebab Shaklee sangat-sangat stabil. Dah berpuluh tahun dalam pasaran dunia. Ada turun naiknya tapi Shaklee tetap bertahan. Dan kajian Shaklee sendiri, pengguna Shaklee yang makan produk Shaklee dan merasai perubahan positifnya, akan terus setia dengan Shaklee selama 15-20 tahun! Nampak tak peluangnya?




Terus terang Ee kata, tujuan Ee masa mula-mula join Shaklee ni sebab nak guna sendiri je. Sebab Ee memang puas hati sangat dengan perubahan yang Ee rasa. Sekarang ni, tujuan Ee dah bertambah.

Ee nak gembirakan suami, anak-anak, mak abah dan semua orang yang Ee sayang. Di mana Ee tak kan ada masalah untuk hulurkan duit sebanyak mana pun yang mereka perlukan.

Ee nak jadi ibu yang ada sepenuh masa untuk anak-anak. Impian Ee dari dulu, Ee memang nak homeschooling anak-anak tau. Doakan Ee berjaya capai impian tu. 

Kat bawah ni Ee kongsi fakta hidup pada usia 65 tahun.





Ee nak termasuk dalam golongan ungu tu. Ee nak tua, sihat, kaya dan bahagia dan Ee sedang ciptanya sekarang.

Anda bagaimana?

Your future life will be exactly what you decide to make it - Dr. Forrest C Shaklee



Andai anda sudah membuat pilihan bijak, teruskan langkah seterusnya dengan menghubungi saya :)

Shasratul Ameerah Kamaruddin (Ee)
010-2888494
shasratul.kamaruddin@gmail.com
Pengasas Ee Sense of Beauty Spa
Certified Beautician & Spa Trainer.
ID : 1095681






Terima Kasih

© Ameerah Zulkhairi | Template Designed By MH