Pages - Menu

14 March 2015

Kisah seorang budak nakal..

Assalamualaikum!

Hai semua. Hari ni ee nak kongsi kisah seorang budak ni. Rasa terkesan sebenarnya dengan penerangan Cikgu Afifah pasal kisah Firdaus dan Izham tu.

Kisah Firdaus dan Izham

Terkejut bila ada pihak yang siap suruh pukul Izham padahal dia budak lagi kan..

Jujur kalau ikut pengalaman yang tak seberapa ni, saya perasan masalah moral anak-anak ni mesti bermula dari rumah. Yela asyik kena marah, kena pukul. Masyarakat kita suka sangat pukul2 budak. Kadang-kadang kesian tau.

Jangan asyik marah dan pukul anak

……

Contoh macam satu hari tu. Ada sorang pelajar darjah 3 ni nakal sangat. Ya Allah, Allah je tahu betapa kena banyakknya sabar dengan dia ni. Bila marah, makin dia buat. Masa tu terdetik dalam hati. Agaknya budak ni kurang kasih sayang ni.

Jadi ada la satu hari tu, saya ambil pendekatan cara lembut. Memandangkan dia baru darjah 3 dan agak2 tak baligh lagi, sambil pegang belakang dia, saya tanya dia :

Muallimah: A, cuba duduk elok2. Dengar muallimah cakap. Kan A budak baik..

A: (Dengar tak dengar)

Muallimah: Muallimah nak tanya. A suka ke kena marah? Muallimah cuba tak nak marah. Boleh bantu muallimah?

A: Tak suka kena marah. Tapi kat rumah, ayah selalu marah. Tak buat salah pun kena marah. Penat la asyik kena marah.

Masa tu saya rasa macam tersentap jugak. Terfikir , kalau kat rumah asyik kena marah, tak kan la kat sekolah cikgu pun nak marah dia kan. Lama2 stress budak tu.

Jadi mula daripada hari tu, saya cuba tak marah dia. Kalau dia buat salah, apa yang saya buat adalah tegur dia dengan nada lembut. Tak tinggikan suara.

Tahu apa jadi lepas tu?

Sejak daripada tu, dialah pelajar paling baik dalam kelas saya! Dia orang pertama yang akan datang nak tasmik Quran, orang pertama hantar kerja , dia jugak yang akan tolong saya kawal kelas (memang ketua kelas pun). Dan dia jugak yang akan tolong saya angkat barang, buku dan lain2. Siap offer diri tu.

……

Daripada situ saya nampak, anak2 ni kita jangan asyik marah je. Tegas perlu, tapi jangan sampai tinggikan suara, tengking2 anak, apatah lagi pukul.

Kalau nak ajar bab solat tu lain cerita la. Kalau umur 10 tahun pun masih tinggal solat, itu boleh la rotan. Itu pun lepas 5475 kali suruh. Rotan tu pun dengan syarat bukanlah di bahagian sensitif  dan tidaklah sampai melukakan dan memudaratkan. Tujuannya nak bagitau bahawa solat tu wajib , tiang agama dan tak boleh main2.

Panduan mula ajar anak solat


……

Saya pun mulakan la pencarian saya pasal didikan Rasulullah ni. Tetiba saya terjumpa satu buku nota. Dalam tu ada perkongsian seorang ibu daripada Indonesia yang mana kesemua anaknya Al-Hafiz. Dan cara didikannya ialah dengan gaya didikan Rasulullah.

……

4 gaya didikan Rasulullah :

1) Umur 0 - 7 tahun
2) Umur 8 - 14 tahun
3) Umur 15 - 21 tahun
4) Umur 22 tahun je atas

Setiap fasa ni ada cara tersendiri. Nanti saya update lain ok. Saya akan link kan dengan pos ni nanti. Ok , selamat membaca kawan2 dan selamat beramal :)
Terima Kasih

12 March 2015

Kuey Teow Kungfu sedap.. Yummy!

Assalamualaikum!


Dah lama rasa tak tulis dalam blog ni. Asyik tulis kat papan putih, buku pelajar, Rindunya,,. Apa khabar semua? Ee harap semua sihat walafiat.


Ok, hari ni ee nak share resepi kuey teow kungfu yang sangat sedap. Kuey teow kungfu ni memang makanan kegemaran ni. Kalau tambah the ais, waa superb! Semua yang kenal ee memang tahu sangat pasal ni.


Sebenarnya ni kali pertama buat. Cuak jugak takut tak jadi. Nasib baik la encik suami puji! Waa, ni yang buat lagi semangat nak kongsi ni. Jom kita tengok resepi ni. Mudah je, tak susah pun..

Ni la ghope kuey teow tu.


Bahan-bahannya :

Untuk Kuey teow

½ bungkus kuey teow
2 biji telur
1 sudu lada sulah

Untuk Sos
100gm udang (buang kulit)
100gm sotong (potong bulat)
3 ulas bawang putih (cincang)
3 batang cili padi
1 batang  lobak merah - sederhana besar (potong panjang)
1 ikat sawi kalian
100gm kubis
3 sudu sos tiram
2 sudu tepung jagung + ½ cawan air
2 sudu minyak masak
Sedikit air
Garam secukup rasa

Cara-caranya :

1)      Basuh kuey teow sehingga bersih. Pukul telur dan masukkan kuey teow. Gaulkan.
2)      Panaskan minyak dan goreng kuey teow sedikit demi sedikit sehingga garing.
 Asingkan ke tepi.
3)      Untuk sos, panaskan minyak. Masukkan bawang putih dan goreng sehingga naik bau.
4)      Masukkan udang dan sotong. Didhkan sehingga keluar air sotong.
5)      Masukkan campuran air dan sos tiram Masukkan sekali lobak merah. 
Didihkan sehingga lobak merah lembut.
6)      Masukkan sayur sawi kalian dan kubis. Tambahkan garam secukup rasa.
7)      Seterusnya masukkan bancuhan tepung jagung. Tutup api dan kacau rata.
8)      Siap!


Kuey teow kungfu ni sedap kalau makan masa panas. Hidang pulak dengan air teh panas. Waa, menyengat rasanya! Selamat mencuba!




Ameerah
Shaklee Independent Distributor
ID no 1095681
Tel no 0102888494
FB Ameerah Ee
FB Page A step for a healthy life

Insta eeameera

Terima Kasih

© Ameerah Zulkhairi | Template Designed By MH